بک لینک

نویز کنسلینگ در هدفون و هندزفری چیست؟
#1
نویز کنسلینگ در هدفون و هندزفری چیست؟

اگر تجربه خرید هدفون و هندزفری را داشته‌اید حتما این عبارت به گوش‌تان خورده است. Noise Cancellation و یا نویز کنسلینگ یکی از ویژگی‌های مهم در انواع هدفون و هندزفری و میکروفن است. اما تکنولوژی نویز کنسلینگ دقیقا به چه معناست و چه کاربردی دارد؟ برخی کمپانی‌ها در تولید انواع هدست‌ها و هندزفری‌ها به این قابلیت اشاره می‌کنند اما اشاره‌ای به نوع برطرف‌سازی نویز ندارند. چون این عبارت در جاهای مختلف معنی‌های متفاوتی دارد.

نویز کنسلینگ در میکروفون و هدفون
نویز کنسلینگ در میکروفن

در وهله‌ی اول باید بدانید که نویز کنسلینگ در دو نوع خاص بررسی می‌شود. یکی در میکروفون‌ها و دیگری در هدفون‌ها. نوع اول به این معناست که نویزهای محیط اطراف شما به گوش فردی آن که آن ور خط با شما تماس گرفته است نمی‌رسد. یعنی نویزهای محیط برطرف شده‌اند و صدایی واضح به گوش مخاطب شما می‌رسد.

اما در نوع دوم که مختص هدفون‌هاست به این معنی است که صداها و نویزهای محیط به گوش شما که در حال موزیک گوش دادن هستید نمی‌رسند. در هر دو صورت نویزهای محیط برطرف می‌شوند و صدایی واضح‌تر به شما یا کسی که با او تماس گرفته‌اید می‌رسد. در ادامه به جزئیات هر دو نوع خواهیم پرداخت.

Noise Cancellation در میکروفون
این قابلیت به صورت مستقیم هیچ نفعی برای شما ندارد. اگر میکروفن گوشی یا هندزفری شما نویزها را برطرف کند شما تغییری احساس نمی‌کنید بلکه کسی که با او در حال تماس هستید صدای شما را بهتر و واضح‌تر و بدون نویزهای آزاردهنده می‌شنود. در این میکروفن‌ها صدای محیط نادیده گرفته می‌شود و تنها صدای شما تشخیص داده می‌شود که به گوش مخاطب‌تان برسد.

راه‌های مختلفی برای ایجاد یک فریم‌ورک نویز کسلینگ روی میکروفن وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها شکل میکروفن، موقعیت قرار گرفتن آن و پردازش سیگنال‌های صوتی هستند. برخی هدست‌ها یک سوکت مخصوص باد دارند که نویزهای مربوط به باد را حذف می‌کند.

هدست‌های پیشرفته از دو میکروفن استفاده می‌کنند که نویز کنسلینگ را در بهترین حالت ممکن پیاده کنند. مانند اپل ایرپاد 2 که کیفیت صوت بسیار بالایی دارد. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ شما دو میکروفن روی هدست خود دارید. که یکی از آن‌ها فاصله‌ی کمتری با دهان شما دارد و دیگری کمی دورتر است. میکروفن نزدیک صدای شما را دریافت می‌کند و میکروفنی که فاصله‌ی دور قرار دارد صدای شما و صدای محیط را هم‌زمان دریافت می‌کند. با الگوریتم‌های خاصی که روی میکروفن‌ها پیاده می‌شود این دو صدا به نحوی از یکدیگر تفکیک می‌شوند و نویز محیط از صدای شما حذف می‌شوند.

کمپانی‌های مختلف برای میکروفن‌ دوگانه‌شان معمولا اسم‌های خاصی دارند. جبرا به آن‌ Noise Blackout می‌گوید. اما در تمام این میکروفن‌ها عملکرد یکسانی وجود دارد. صدای شما از فیلترها و الگوریتم‌ها عبور می‌کند و نویزهای محیط پشت در می‌مانند. پس اگر دوستان و همکاران شما حین صحبت کردن با شما مدام از صدای محیط و سروصدای زیاد گله می‌کنند یک هدست با قابلیت رفع نویز در میکروفن تمام چیزی است که نیاز دارید.

رفع نویز در هدفون‌
نویز کنسلیشن

این دقیقا تعریفی است که اکثر کمپانی‌ها از نویز کنسلینگ دارند. ما هم اکثرا دنبال چنین قابلیتی هستیم تا موزیک را با بالاترین تمرکز و بدون صداهای مزاحم گوش بدهیم. صدای محیط در هر حالتی می‌تواند باعث ایجاد فضایی مزاحم شود. حتی اگر در محیط ساکتی هم باشید یک هدفون نویز کنسلینگ تمرکز بالاتری را نسبت به سایر هدفون‌ها به شما می‌دهد. در ضمن این هدفون ها آسیبی به گوش شما نمی‌رسانند.

برای اینکه تعریف نویز کنسلینگ را کمی سخت‌تر کنیم باید بگوییم که دو نوع هدفون با قابلیت Noise Cancellation وجود دارند. نوع اکتیو و نوع پسیو (نویز ایزولیشن). اما هر کدام از این‌ها به چه معنا هستند؟

نویز کنسلینگ پسیو یا نویز ایزولیشن
این به معنای رفع نویز در هدفون توسط قابلیت‌های فیزیکی است. مانند طراحی یا متریال مورد استفاده در هدفون که باعث ایجاد تغییراتی در نویز می‌شوند. ساده‌تر بگوییم شکل و فرم هدفون به گونه‌ای است که وقتی آن را داخل گوش‌تان قرار می‌دهید هیچ صدایی از بیرون نمی‌شنوید. مثلا ایربادهای پلاستیکی نرم که دقیقا مطابق اندازه و ابعاد گوش شما هستند در همین دسته‌ی رفع نویز پسیو یا غیرفعال هستند. برای همین به آن ایزوله کردن نویز می‌گویند چون صدا از داخل آن‌ها عبور نمی‌کند و به گوش نمی‌رسد.

این نوع رفع نویز بیشتر برای فیلتر کردن صداهای نامنظم مانند صدای رد شدن ماشین‌ها خوب است. صداهایی که فرکانس بالایی دارند را هم به خوبی دفع می‌کند. مثلا وقتی هم‌کلاسی شما مدام حرف می‌زند و نمی‌خواهید حرف‌های او را بشنوید. این قابلیت بیشتر برای موزیک گوش دادن هم به کار می‌رود. برخی هدست‌های جدید به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تمام گوش شما را پوشش می‌دهند و اجازه نمی‌دهند هیچ صدایی از کانال‌های مختلف وارد گوش شود. اگر در یک دفتر یا محیط شلوغ کار می‌کند گزینه های بسیار مناسبی هستند.

نویز کنسلیشن اکتیو
مکانیزم نویز کنسلینگ

این نوع رفع نویز به تکنولوژی پیشرفته‌تری نیاز دارد. کار این تکنولوژی به شدت هیجان‌انگیز است. در حالت کلی الگوهای صدایی و نویزهای ورودی شناسایی و آنالیز می‌شوند. برای اینکه نویزها امکان ورود به گوش را پیدا نکنند خود هدفون یک سیگنال آنتی‌نویز تولید می‌کند تا جلوی ورود این نویزها را بگیرد. از مکانیزمی به نام میرایی موج‌های صوتی استفاده می‌شود. در حقیقت یک موج معکوس موج‌های نویز را می‌میراند.

این تایپ از نویز کنسلینگ برای صداهای ثابت و با فرکانس پایین مناسب است. مانند صدی کولر یا پنکه سقفی و یا هر صدای ثابتی که در محیط وجود دارد و تمرکز شما را حین شنیدن موزیک کمتر می‌کند. معمولا در هدفون‌های استریو از این تکنولوژی استفاده می‌شود و هر دو گوش شما نویزهای کمتری را دریافت خواهند کرد.

بهترین هدفون و هندزفری نویزکنسلینگ را با توجه به امکانات و قابلیت‌هایی که دارند در اینجا بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

جمع بندی
Noise Cancelling قابلیتی است که هم از سیستم شنوایی شما محافظت می‌کند و هم تمرکز بیشتری روی موزیک گوش کردن‌تان خواهید داشت. اگر هم میکروفن و هم هدفون‌تان نویز کنسلینگ داشته باشد به این معناست که هم خودتان در آرامش موزیک گوش خواهید کرد و هم اگر تماس تلفنی داشته باشید صدای شما واضح و رسا به گوش مخاطب‌تان می‌رسد. یک تکنولوژی که کیفیت زندگی شما را بالاتر می‌برد. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با برخی از این هدفون‌ها، خرید هدفون Beats را به شما پیشنهاد می کنیم.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان