بک لینک

آشنایی با دامنه و انواع پسوند دامنه
#1
دامنه چیست؟
دامنه یا دومین (domain) به نامی گفته می‌شود که وب‌سایت از طریق آن قابل دسترس خواهد بود. دامین در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت ‌ها به خود می‌گیرد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است.
هردامنه از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند که به قسمت اول ماهیت آدرس “WWW” ، به  قسمت دوم نام دامنه ( Domain Name) ، به قسمت سوم پسوند موضوعی یا جی تی ال دی (Generic)  و به قسمت آخر پسوند کشوری یا محلی یا سی تی ال دی  (Country) می‌گویند ، نام دامنه همان نام سایت است.
پسوند :
انتخاب پسوند برای یک آدرس اجباری است ، پسوند را می توان از میان گزینه های موجود و با توجه به نوع یا محل فعالیت انتخاب نمود ، پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی می باشند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. این پسوندها از نظر فنی Top Level Domain یا به اختصار TLD اطلاق می گردند که می توان آنها را در سه دسته کلی به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:
– پسوندهای عمومی (gTLD)             – پسوندهای اختصاصی (ویژه)           – پسوندهای ملی (کشوری)
دامنه ها هر چند زیر نظر یک موسسه (ICANN) صادر می شوند اما پسوندهای گوناگون ممکن است ثبات های (Registrar) گوناگون داشته باشند که به عنوان نماینده عمل می نمایند. هریک از این ثبات ها می توانند در قبال دریافت مبالغی ناچیز امنیت یا خدمات بیشتری را ارائه نمایند.

منبع: هیوا وب
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان